Zenei szín Machester városában a '80-as évek vége, '90-es évek eleje táján. A pszichedelikus- és alternatív-rock 'szülőszobája'. Olyan zenekarok kapcsolhatóak hozzá, mint a New Order, Happy Mondays, The Stone Roses, Inspiral Carpets, Northside, 808 State, James, The Charlatans, The Fall, A Guy Called Gerald,stb.
A Madchester szféra előtt is teremte Manchester városa a zenészeket. Olyan együttesek köthetőek a városhoz, mint a The Smiths, New Order, The Fall és James, ugyanakkor ezek voltak azok is, amelyek a Madchesteri szférát nagyban befolyásolták.
1988 októberében a 'Stone Roses' kiadta az 'Elephant Stone'. címet viselő számát. Körülbelül ugyanekkor a Happy Mondays is kiadott egy számot, a "Wrote for Luck"-ot . Novemberben a 'A Guy Called Gerald' kiadta az első szóló számát, a "Voodoo Ray"-t Bár csak a Voodoo Ray vállt híressé, Decemberre már a média is úgy vélte, valami folyik a városban zenei téren.
A Stone Roses kinőtte magát Manchester városából és szélte-hosszában ismertté vált a Britt-szigeteken, így, bár a "Made of Stone" számuk nem hozott akkora sikert, a márciusban debütáló albumukra azért felkapta a fejét a zenei sajtó. Sőt mi több, Bob Stanley a Melody Makerben azt írta, hogy minden idők egyik legjobb albumát tartja a kezében és megérte az utolsó pennyt is. John Robb pedig a Sounds-nak azt nyilatkozta, a Stone Roses forradalmasította a britt pop világát.
Májusban a Happy Mondays publikálta a "Lazyits" c. számát, ahogyan az Inspirational Carpets is első számát az új énekesükkel, Tom Hingley-vel. Ugyanúgy, mint a Stone Roses, az Inspirational Carpets is a '60-as évek inspirálta indie zenét játszott. Ezek a zenekarok keverték a diszkózenét a wah-wah gitárral és az indie csingi-lingijükkel. Az Inspirational Carpets ehhez még hozzáadta a Farsifa orgona hangját is. Később ez a hangzás "baggy " néven vált ismertté és általában a funk, pszichedelia, rockgitár és house zene kombinációja. A Manchester kontextusban azonban ennek a stílusnak inspirálója az indie stílus, ami a '80-as évek Manchester-i zenei színterét nagyban befolyásolta, valamint a Hacienda hatását is.
A zene mellett egy öltözködési stílus is érvényesült, ami adta tulajdonképpen a 'baggy' nevet. A bő, trottyos farmerek és a batikolt pólók és úgy általában a '60-as évek divatos darabjai először Manchesterben, majd országszerte elterjedtek, gyakran egy halász-sapkával 'megkoronázva' az öltözéket, ahogyan a Stone Roses dobosa, Reni hordta. Az összhatás részben hippie, részben retró, részben pedig hétköznapi focis, sportos öltözék volt. Sok Manchesteri zenekar volt egyidőben fotball-rajongó és hordott focis pólókat :)
A baggy hangzás befolyásolta a nagy Manchesteri bandákat, úgy mint a Jamest, a The Charlatans-t vagy a The Mock Turtles-t ugyanakkor a korai '90-es években a baggy hangzás kiterjedt az egész országra, olyan bandákat ragadva magával, mint a The Farm, a Flowered Up, Candy Flip és Blur.
1989 közepén a média egyre érdekeltebb lett a Manchesteri zenei szín témában, a Happy Mondays Vince Clarke remixét a Wrote for Luck számhoz publikálta, s még ugyanebben az évben a Happy Mondays lemez a "Hallelujah!" c. számmal együtt meghonosította a "Madchester" fogalmat a köztudatban, ami eredetileg póló-szlogen ajánlat volt a videó producereiktől.
|